onsdag den 7. februar 2018

The wonders of Udbetaling Danmark

Host host host og hak. Undskyld. Hvad kan jeg hjælpe med?

Jeg har lige haft fornøjelsen af tale med Udbetaling Danmark - UDK. Selvom jeg har sagt mit arbejde op, så er jeg teknisk set på barsel og bruger en del af den rest-barsel, jeg har fra mine drenge. Eller måske skulle jeg hellere sige, at jeg troede jeg var på barsel.

Jeg ringede til UDK for at sørge for, at jeg fra den 21. februar overgår til at bruge barsel fra min mindste søn. Den meget lidt servicemindede, og meget hostende dame kunne dog oplyse mig om, at de ingen sag har på mig, og der absolut ikke var noget hun kunne gøre for mig.

Nu ved jeg godt, at UDK ikke har ry for at være servicemindede, men der er bare så uendelig mange måder, man kan vælge at kommunikere med andre mennesker på. Man kan vælge at sige nej på afvisende måde, og så kan man sige præcis det samme på en åben og forstående måde.

Siden min mor døde har jeg talt med utrolig mange fremmede mennesker om eksempelvis opsigelse af abonnementer, bestilling af diverse ting til bisættelse, dialog med kommunen om hjælpemidler og meget mere. Jeg har konstateret, at der er stor forskel på, hvordan man møder andre mennesker.

Som offentlig ansat igennem mange år, må jeg desværre også konstatere, at der hvor jeg har mødt mest afvisning har været hos kommune og nu UDK, mens eksempelvis teleselskab og avis har været langt mere imødekommende og hjælpsomme. Det betyder ufatteligt meget, når man står i en sårbar situation eller i det hele taget bare en situation, hvor man er afhængig af, at den i den anden ende af røret gør noget for en. Det er en hårfin balance af magt, hvor myndigheden har magten, og borgere står i en underdanig og til tider hjælpeløs situation. Det er en meget vigtig lære for mig, som med stor sandsynlighed fortsætter mit virke som offentlig ansat på et tidspunkt.

Nå men tilbage til min konkrete situation her og nu. Da jeg vågnede i morges var jeg på orlov, og nu er jeg bare arbejdsløs uden dagpenge. Sprød som jeg er lige nu, så påvirker det mig overraskende meget. Ud over besværet med at skulle have fat i tidligere arbejdsgiver og få styr på det, så handler det også om identitet. Jeg har aldrig været arbejdsløs. Jeg har altid været den ambitiøse kvinde på vej frem i tilværelsen. Jeg har hele tiden vidst, at det her med at sige mit job op ville påvirke min identitet, men det kommer bag på mig, at det kommer allerede nu.

Jeg sidder her ved mit spisebord med computeren og kan høre betonarbejderne, som er ved at bygge et hus på nabogrunden. Masser af aktivitet og fremdrift derude, mens jeg er blevet ramt af en akut magtesløshed og opgivenhed. Måske handler det også om, at der er så mange andre ting jeg skal sørge for, mens jeg slet ikke havde regnet med, at denne administrative opgave ville volde problemer. Det fortæller selvfølgelig også noget om, hvor sprød jeg er.

I går læste jeg et indlæg af Signe Wenneberg på Instagram, hvor hun fortæller om, hvor vigtigt det er at værdsætte livet og se positivt på tingene. Jeg er jo grundlæggende enig med hende, men jeg tror også, at det er nødvendigt at gribe fat i nogle af de svære ting, som ikke altid er nemme at konfrontere, og som ikke nødvendigvis inviterer til positive og konstruktive følelser.

Men det er klart, at det er rarere at kigge ud at vinduet og fokusere på solstrålen, som netop nu lander i min vindueskarm og glæde mig over, at jeg om lidt pakker sammen og tager afsted til en hyggeligt aftale ude i byen. Men den spændende dybde i livet og i relationerne er vel også, at man kan tage de svære følelser op og arbejde med dem. Tillade dem at få plads for derigennem at finde måder at håndtere dem og arbejde med, at de skal fylde mindre. Det tror jeg ikke, man kan ved at ignorere dem og pakke dem væk.

Men i dag skinner solen heldigvis - imellem skyerne og måske mest over skyerne vel at mærke - og jeg skal ud bruge et gavekort til en gang Grød i Jægersborggade. Dernæst står den på kaffe hos min mors gode veninde. Dejligt med cykeltur gennem byen og frisk luft. Så satser jeg på, at alt det administrative omkring min barsel løses af nogle andre mens jeg er ude og bruge positiv energi.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...