mandag den 12. februar 2018

Tanker om arbejdsløsheden...

Da jeg besluttede mig for at bruge lidt af min nyvundne frihed til at skrive mine tanker ned på bloggen her, så havde jeg egentlig forestillet mig, at det at stå uden job ville fylde rigtig meget lige fra starten.

Jeg er en person, som finder utrolig meget identitet i mit job og min funktion. Status af det at være leder og skabe resultater. Motivation I at være den som har svarene, og som andre opsøger for sparring og strategiske tanker om organisationsudvikling. Det har fyldt rigtig meget i al den tid jeg har haft et job. Selv som bogopsætter på Hillerød Bibliotek eller facer for Dansk Flygtningehjælp på Kultorvet. Jeg er altid blevet ét med mit job og elsket at gå på arbejde.

Hvilken identitet har jeg, når jeg ikke har et job? Selvom jeg pt. modtager en ydelse, som ikke kræver fremmøde på Jobcenteret, fordi det hedder barselsdagpenge, så HAR jeg jo ikke et job. Jeg kan ikke gå og planlægge, alt det jeg skal gribe fat i, når jeg kommer tilbage. Der er ikke noget tilbage, kun noget fremad.

Fremad. Det skaber plads til drømme og ambitioner, ønsker og innovation - både på egne og andres vegne. For kommende organisationer, som jeg skal arbejde i og være med til at lede. På den måde er det utrolig befriende og frit ikke at have noget at skulle tilbage til.

På en dejlig gåtur i weekenden talte min mand og jeg om, hvad vi skal kalde mig. Er jeg arbejdsløs, på orlov, ledig, på overførselsindkomst, jobsøgende, på tugt efter alt det unyttige :-)? Afhængig af hvilke ord man bruger, får man jo vidt forskellige reaktioner.

Da jeg læste på universitetet, eksperimenterede jeg med, hvad jeg skulle kalde mit studie, når jeg var blandt folk, som ikke havde valgt at gå på universitet. Afhængigt af, om jeg sagde samfundsfag eller statskundskab, var reaktionerne meget forskellige. Statskundskab udløste som regel et stort suk og gab :-) Leg med ord er interessant.

Nu er det jo bestemt ikke en leg at sige sit job op og for en stund sige farvel til en fast indkomst, men det bringer nogle nye dimensioner ind i tilværelsen. Lige nu er det i form af en forventningsfuld nysgerrighed efter at se, hvor "fremad" bliver for mig.

Det er en vigtig læring for mig at bringe med videre i et kommende lederjob. En helt egen erfaring med, hvad det betyder at tænke ud af boksen og ikke mindst, hvilken følelse af frihed det kan give.

Jeg har heldigvis også tidligere oplevet en leder give mig muligheden for at flytte mig fra ét job til ét helt andet efter tilbagevenden fra en barsel. Det betød utrolig meget at få muligheden, så der blev tale om "fremad fra barsel" og ikke "tilbage fra barsel". Disse tigerspring fremad eller til siden har været med til at udvikle mig utrolig meget og givet mig en ballast i andre jobs også i helt uventede situationer.

Det er vigtig at være bevidst om, at vi er nogle som drives af at blive kastet ud på dybt vand og så finde en veje, finde løsninger på faglige problematikker, skabe strukturer der hvor de mangler og udvikle os selv og organisationerne omkring os. Nogle gange kan man blive hjulpet til disse skift i den organisation, man er i, og andre gange må man selv tage springet. Det er nok godt at prøve begge dele, fornemmer jeg.

Som leder skal jeg naturligvis også huske, at langt fra alle har dette behov. Meget langt fra alle. Hvis sådan én som mig prøver at presse én, som ikke tænker sådan, til at tage et spring ind i noget, de ikke ønsker, tror jeg det kan gå galt. Måske er det i virkeligheden også der stressen opstår, når nogen presses til at være i en position, som ikke falder dem naturligt. Presses til at udvikle sig i retninger, som ikke giver mening for dem.

Lige nu står den dog mest på "fremad" med vinterferien sammen med børnene. I køkkenet sidder jeg med computeren og skriver, mens Peter Sommer synger om at tage omveje. Mindstemanden er fordybet i Ninjago, mens benene er lagt i mit skød. Det er bare en hyggelig aften, hvor vi er sammen på den der moderne måde, hvor man er sammen uden at være sammen....uha det kunne man nok også skrive en masse om. Det bliver en anden dag :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...